faq

Hvis dit fly er forsinket eller aflyst, så kan du regne med, at vi lander din kompensation hjem. Vi sørger for, at du får op til 4.500 kr. i kompensation.

FAQ – HYPPIGE STILLEDE SPØRGSMÅL

No cure - no pay
Flydækning arbejder ud fra "no cure - no pay" princippet. Det vil sige, at vi kun tager et salær, hvis vi kan inddrive din kompensation. Det synes vi er mest fair og transparent. Som kunde hos Flydækning kan du derfor være tryg ved, at du enten får kompensation eller gratis sagsbehandling.

Hvad du typisk får udbetalt
Hvad du typisk får udbetalt efter Flydæknings salær afhænger af distancen på den samlede rejse, og om vi er nødt til at indbringe sagen for retten for at indhente din kompensation.

I nedenstående tabeller, kan du se, hvad du typisk vil få udbetalt per passager efter vores salær. Hvad du eksakt modtager kan svinge en lille smule som følge af valutakurser og gebyrer på internationale overførsler.

Sagen vindes udenfor retten:

FlydistanceDet får du typisk efter vores salærVores salær
Under 1.500 km.170 Euro80 Euro
1.500-3.500 km. og forsinket med 2-3 timer.140 Euro60 Euro
1.500-3.500 km. og mere end 3 timer forsinket.280 Euro120 Euro
Over 3.500 km. og forsinket med 3-4 timer.215 Euro85 Euro
Over 3.500 km. og forsinket med mere end 4 timer.425 Euro175 Euro

Sagen bringes for retten og sagen vindes
Hvis flyselskabet afviser eller ignorerer vores krav, vil vi sende din sag for retten, hvis vi vurderer, at sagen kan vindes. Her kan vi få en dom i sagen til vores fordel, som flyselskabet er forpligtet til at følge. Retssager mod flyselskabets advokater kan være omfangsrige og komplekse. Derfor er vores salær også større på de sager, der skal til retten. Men der er ikke omkostninger for dig, hvis vi taber retssagen.

FlydistanceDet får du typisk efter vores salærVores salær
Under 1.500 km.133 Euro117 Euro
1.500-3.500 km. og forsinket med 2-3 timer.110 Euro90 Euro
1.500-3.500 km. og mere end 3 timer forsinket.220 Euro180 Euro
Over 3.500 km. og forsinket med 3-4 timer.170 Euro130 Euro
Over 3.500 km. og forsinket med mere end 4 timer.335 Euro265 Euro
Såfremt sagen ikke vindes.0 Euro0 Euro

Refusion af flybilletter
Udover at indhente kompensation, hjælper Flydækning også med at få prisen på dine flybilletter refunderet, hvis flyet var aflyst. Dette gælder også, hvis du selv har købt nye flybilletter for at nå frem til destinationen efter en flyaflysning. Vi tilbyder at indhente billettens pris for 60 EUR pr. passager ud fra vores no cure - no pay model. Det betyder at det ikke koster dig noget, hvis vi ikke kan indhente pengene hjem for flybilletten. Hvis billettens pris er under 60 EUR pr. passager, kan det ikke svare sig at få Flydækning til dette - og vi tager derfor ikke imod sager om refusion af flybilletter, der er under denne pris.

Alle ovenstående beløb er oplyst i EUR inklusive moms.

Hvad du har ret til i kompensation afhænger bl.a. af forsinkelsen og distancen på den samlede rejse. Størrelsen på vores salær afhænger blandt andet af, om flyselskabet betaler eller om vi er nødt til at indbringe sagen for retten.

I nedenstående tabeller, kan du se, hvad du typisk vil få per passager efter vores salær.

Hvad du eksakt modtager kan svinge en lille smule som følge af valutakurser og gebyrer på internationale overførsler.

Alle vores jurister er specialister og eksperter i EU- Forordningen 261/2004 (EC Regulation 261/2004). Forordningen giver flypassagerer mulighed for, at gøre krav på kompensation, hvis passageren har oplevet en aflysning, forsinkelse eller er blevet nægtet boarding (overbooking).

Sådan hjælper vi dig:

1. Vi udformer et juridisk påkrav til flyselskabet om kompensation, refusion og eventuelle dokumenterede ekstraudgifter, hvorefter flyselskabet skal udbetale kompensation, refusion og ekstraomkostninger.

2. Afviser flyselskabet kravet, og vores vurdering stadigvæk er, at du er kompensationsberettiget, bringer vi din sag for retten eller andre retslige instanser. Du betaler naturligvis intet salær, hvis der ikke er nogen form for kompensation eller refusion at hente.

Dette kan variere, men vi gør alt hvad vi kan, for at du får din kompensation hurtigst muligt. Det er meget forskelligt hvor hurtigt man får svar fra flyselskaberne.  Hvis kravet bliver afvist, så vil vores jurister vurdere din sag, hvor du vil blive tilbudt at bringe din sag for retten.

Flydækning består af jurister med en række års erfaring i branchen og eksperter i flypassagers rettigheder. Flydæknings første prioritet er at hjælpe dig, hvis du skulle have nogle spørgsmål. Vi er dermed altid lige i nærheden, hvis du får brug for os! Vi har succes med at hente kompensation hjem 9 ud af 10 gange.

Disse 4 forhold skal være til stede, for at du er kompensationsberettiget:

  • Der skal være tale om en overbooking, forsinkelse, boardingafvisning eller aflysning, som alene er flyselskabets ansvar. Boardingafvisningen skal være foregået uretmæssigt og ikke være forårsaget af, at du har manglet pas, visum eller gyldigt rejsebevis. (Er du blevet boardingafvist skal du kræve skriftligt bevis på dette ved bordingskranken, hvor du afvises
  • Du skal være kommet mere end 3 timer senere frem til destinationen. Destinationen er der, hvortil bookingnummeret rækker.
  • Hele rejsen skal være samme bookingnummer, hvis forsinkelsen beregnes ved den sidste destination.
    Du skal enten rejse med et europæisk flyselskab eller påbegynde rejsen i en europæisk by.
  • Det skal være flyselskabets ansvar, at aflysningen eller forsinkelsen opstod.

Først og fremmest undersøger Flydækning, om du overhovedet er kompensationsberettiget. Hvis du er kompensationsberettiget, kan flyselskabet udbetale pengene på få uger og eller der kan gå op til flere måneder, hvis sagen skal indbringes for en eller flere retslige instanser.

De fleste af vores kunder har modtaget kompensation et sted mellem to og fem måneder, efter at det retslige krav er afsendt fra Flydækning.

Hvis du ikke er kompensationsberettiget, idet det viser sig, at flyselskabet ikke er eneansvarlig for flyafvigelsen, eller hvis der ikke er nogle retslige instanser, der kan behandle din sag, har det været gratis for dig at prøve sagen hos Flydækning.

Ifølge danske regler for forældelsesfrist for økonomiske krav kan du inddrive penge, hvor kravet ikke er ældre end tre år.

Har du derfor været flypassager på et fly, der var forsinket eller aflyst, eller er du blevet nægtet boarding på en flyrejse inden for de sidste tre år, så har du som udgangs ret til økonomisk kompensation fra flyselskabet.

Du skal fortsat være i besiddelse af de relevante oplysninger fra din flybillet, din faktura eller dit boardingkort.

Flydækning arbejder ud fra no cure - no pay- princippet. Det vil sige, at vi kun tager et salær, hvis vi lander din kompensation hjem. Det synes vi er mest fair og transparent. Som kunde hos Flydækning kan du derfor være tryg ved, at du enten får kompensation eller gratis sagsbehandling.

Fandt du ikke svar på dit spørgsmål her, er du mere end velkommen til at ringe til os eller sende os en besked.

Vælg Flydækning til at køre din sag